Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) wspiera konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych, dostarczając im rzetelnych informacji odnośnie konkretnych branż i firm w nich działających. Przyznawany przez nas znak jakości jest potwierdzeniem świadczenia profesjonalnych i nastawionych na klienta usług o najwyższym standardzie. Badania przez nas realizowane koncentrują się najczęściej na następujących aspektach:

  • jakość obsługi, wsparcia i doradztwo klienta;
  • zakres oferty (jej różnorodność biorąc pod uwagę oczekiwania klientów);
  • przejrzystość i komfort oferty;
  • ceny produktów w odniesieniu do cen oferowanych przez konkurencję;
  • w przypadku produktów spożywczych: profil smakowy;
  • w przypadku produktów kosmetycznych i chemii użytkowej: wydajność, skuteczność działania, efekty niepożądane.

Nasz znak jakości ma na celu promowanie najlepszych firm w swoich branżach poprzez zwiększanie ich rozpoznawalności oraz zarówno zasięgu jak i treści komunikacji marketingowej. Jednocześnie stanowi on swego rodzaju drogowskaz dla konsumentów, mający im pomóc w wyborze najlepszej oferty.

W odróżnieniu od certyfikatów oferowanych przez konkurencję znak jakości PIBJA oparty jest na rzetelnych badaniach produktów i usług przeprowadzanych za pomocą wystandaryzowanych modeli analitycznych. Zwycięstwo w teście nie jest zatem wynikiem rozpoznawalności danej marki wśród klientów, lecz stanowi dowód na wysoką jakość oferowanych produktów i usług.

PIBJA działa całkowicie autonomicznie, opierając swoją pracę na najlepszych praktykach zaczerpniętych z biznesu i nauk społecznych. Nie pracujemy na zlecenie żadnych przedsiębiorstw czy też ich stowarzyszeń, nie prowadzimy badań w oparciu o sugestie producentów i dostawców usług.

W naszej działalności czerpiemy z wieloletnich doświadczeń zagranicznych instytutów naukowych współpracujących z PIBJA w ramach międzynarodowego stowarzyszenia Consumer Guidance Group (CGG) z siedzibą w Berlinie. Jako członkowie CGG, pracownicy PIBJA odbywają sezonowe szkolenia, podczas których zapoznają się z najnowszą metodologią stosowaną w naukach społecznych oraz dzielą się własnymi doświadczeniami z badaczami z Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Holandii. W ramach członkostwa w Consumer Guidance Group, Polski Instytut Badań Jakości współpracuje z następującymi zagranicznymi instytutami badawczymi:

  • DtGV – Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien z Niemiec
  • ÖGVS – Gesellschaft für Verbraucherstudien z Austrii
  • SIQT – Schweizer Institut für Qualitätstests ze Szwajcarii
  • Pro-Conso – Société Pro-Conso z Francji
  • CGIP – Consumer Guidance Institute Portugal z Portugalii

PIBJA kładzie szczególny nacisk na poprawność metodologiczną i zachowanie najwyższych standardów w realizowanych badaniach. W tym celu we wrześniu 2016 roku powołana została niezależna komisja ekspercka pod przewodnictwem prof. dr Philippa von Carlowitza, która zajmuje się monitorowaniem oraz rozwijaniem metod badawczych wykorzystywanych w projektach PIBJA, a także audytem wewnętrznym.

Badania przeprowadzane przez PIBJA podzielić można na sześć głównych kategorii:

  • Badania eksperckie – mają na celu dokonanie porównania jakości usług oferowanych na rynku, poprzez analizę ich warunków ramowych (zapisów w umowach, cen, warunków korzystania z usługi). Badania takie przeprowadzane są głównie w branżach: finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, energetycznej oraz e-commerce;
  • Badania metodą tajemniczego klienta – mają na celu porównanie jakości obsługi klienta przez fizyczny kontakt ze sprzedającym. Badanie te przeprowadzane są w branżach, w których znaczącą rolę odgrywa doradztwo zakupowe (np. markety budowlane czy apteki). Mogą one również stanowić część innych badań (np. badań eksperckich);
  • Badania CAWI (Computer Assisted Web Interview) – przeprowadzane na dużych grupach konsumentów – użytkowników danego produktu lub usługi, którzy udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące ich subiektywnych odczuć względem jakości użytkowanego produktu/usługi;
  • Badania użytkowe – mają na celu porównanie jakości produktów przy użyciu ściśle zdefiniowanych kryteriów i metod (np. metodologia Home-User-Test). Badania takie służą do testów produktów kosmetycznych lub chemicznych;
  • Badania sensoryczne – mają na celu określenie profilu smakowego produktów spożywczych;
  • Badania laboratoryjne – przeprowadzone w celu określenia cech fizykochemicznych wybranych grup produktów.

Badania przeprowadzane przez PIBJA są szeroko komentowane w ogólnopolskich mediach. Według danych statystycznych artykuły prezentujące wyniki naszych badań, które zostały opublikowane na portalu onet.pl docierają średnio do grupy ponad 40 000 odbiorców, zaś te najpopularniejsze osiągnęły ponad 100 tys. unikalnych odsłon. W połączeniu ze stroną naszego instytutu oraz innymi stronami internetowymi, które czerpią informacje o naszych badaniach z platformy serwisowej PAP, szacujemy, iż wyniki naszych badań docierają średnio do około 100-200 tys. obecnych i potencjalnych klientów. Jesteśmy również aktywni na Facebooku oraz LinkedIn.

W roku 2017 na współpracę z PIBJA zdecydowały się następujące przedsiębiorstwa:

  • Lisner
  • Raiffeisen Bank
  • Generali
  • Proama
  • ING Bank Śląski
  • Fortum
  • DHL

W kolejnych latach dołączyły:

  • Castorama
  • Bank Santander
  • Apteki DR ZDROWIE
  • Sony
  • Varta
  • GP Batteries
  • Circle K
  • InPost
  • Samsung
  • LG
  • Pilkington
  • Link4

Współpraca z nami jest gwarancją sukcesu!