Badanie opinii użytkowników: Marki odkurzaczy

Badanie opinii użytkowników: Marki odkurzaczy

1 września 2017 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące maksymalnej mocy odkurzaczy sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej, ograniczające ją do 900 watów. Decyzja ta spotkała się z dużą krytyką polskich konsumentów, którzy niejednokrotnie zwracali uwagę na fakt, iż regulacje te mogą przyczynić się do obniżenia jakości produktów przy znikomej oszczędności energii. Ponadto, ze względu na konieczność ponownego zaprojektowania podzespołów tych urządzeń, wielu użytkowników obawiało się podwyżki cen. Z powyższymi opiniami nie zgadza się jednak większość ekspertów, którzy zwracają uwagę, iż przepisy te wprowadzają również konieczność zapewnienia minimalnej wytrzymałości sprzętu wynoszącej 500 roboczogodzin, maksymalny poziom hałasu pracy silnika wynoszący 80 decybeli oraz reemisję kurzu niższą niż 1 procent. W celu dostosowania swoich produktów do nowych przepisów producenci zmuszeni byli do przemodelowania swoich odkurzaczy. Jaki miało to wpływ na jakość produktów? W grudniu 2017 roku Polski Instytut Badań Jakości zbadał opinie użytkowników na temat jakości posiadanych przez nich odkurzaczy, na podstawie których sporządzono ranking marek.

Metodologia badania

Badanie użytkowników odkurzaczy zostało przeprowadzone na grupie 1870 respondentów. Głównym kryterium doboru  badanych było posiadanie i użytkowanie odkurzacza w przeciągu ostatniego miesiąca. Ankietowani zostali podzielni na pięć grup wiekowych (18-24, 25-34, 35-44, 45-54 oraz powyżej 55), a ich zadaniem było dokonanie oceny odkurzacza na podstawie trzynastu pytań zawartych w ankiecie internetowej (metodologia CAWI), obejmujących takie aspekty jak: stosunek jakości do ceny (40% oceny końcowej), jakość produktu (40% oceny końcowej) i zaufanie do marki (20% oceny końcowej). W badaniu wzięto pod uwagę jedynie te marki, które zostały ocenione co najmniej 80 razy. Skala ocen była sześciostopniowa, gdzie ocena 1 była najniższa, a ocena 6 najwyższa.

Uczestnicy i wyniki badania

W ramach badania pt. „Marki odkurzaczy” przeprowadzono ankiety z użytkownikami odkurzaczy następujących marek:

  • Amica
  • Bosch
  • Electrolux
  • Hoover
  • Karcher
  • MPM
  • Philips
  • Rowenta
  • Samsung
  • Zanussi
  • Zelmer

Oprócz 11 powyższych producentów odkurzaczy, w panelu ankietowym znalazło się również 10 innych marek, które nie uzyskały jednak wymaganych osiemdziesięciu ocen (Beko, Clatronic, Concept, Dyson, Gorenje, Hotpoint, Numatic, Sencor, Tefal, VAX), co sprawiło, iż nie zostały uwzględnione w badaniu.

Najlepiej ocenianą przez konsumentów marką odkurzaczy okazała się marka Philips, która z oceną 4,94 nieznacznie wyprzedziła markę Bosch (ocena 4,91). Ostatnie miejsce na podium uzyskała z wynikiem 4,78 firma Karcher. W poszczególnych kategoriach badania, oprócz wyżej wymienionych marek, wysoko oceniona została również firma Zelmer, która zdobyła wyróżnienie za stosunek jakości do ceny oraz zaufanie do marki.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Podsumowując zagregowane wyniki badania daje się zauważyć stosunkowo wysokie wyniki przyznane przez konsumentów dwóm pierwszym producentów odkurzaczy w rankingu – firmom Philips i Bosch, które zdecydowanie wyprzedzają konkurencję. Warto również podkreślić wysoką pozycję firmy Zelmer, której bardzo niewiele zabrakło do zajęcia miejsca na podium. Średnia ocena użytkowników wyniosła w całym teście 4,62, co oznacza, iż większość z nas jest raczej zadowolona z jakości posiadanego odkurzacza.

Stosunek jakości do ceny

 FirmaWynikInfo
1Philips5,04bardzo dobry
2Bosch4,84bardzo dobry
3Zelmer4,78bardzo dobry

Jakość produktu

 FirmaWynikInfo
1Bosch4,91bardzo dobry
2Philips4,84bardzo dobry
3Karcher4,81bardzo dobry

Zaufanie do marki

 FirmaWynikInfo
1Bosch5,05bardzo dobry
2Philips4,95bardzo dobry
3Zelmer4,83bardzo dobry