Badanie szamponów 2018

Badanie szamponów 2018
SONY DSC

Szampon do włosów to jeden z najbardziej podstawowych kosmetyków codziennego użytku, z którego korzystają niemal wszyscy konsumenci niezależnie od płci, wieku czy dochodów. Produkty te można przyporządkować do kilku różnych segmentów, w zależności od rodzaju włosów użytkownika oraz oczekiwanego efektu (pielęgnacja, odżywienie, regeneracja itd.). Bogata oferta na rynku szamponów daje z jednej strony możliwość wyboru najbardziej odpowiedniego produktu, z drugiej jednak stanowi przeszkodę w podjęciu obiektywnej decyzji zakupowej. Mając na uwadze powyższe trudności, w styczniu 2018 Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test dziesięciu rożnych szamponów do włosów normalnych oferowanych na polskim rynku.

Metodologia in-Home-Use Test, czyli konsument ma zawsze rację

„Badanie szamponów 2018” zostało przeprowadzone we współpracy z renomowanym instytutem badań kosmetyków na grupie sześćdziesięciu wykwalifikowanych probantów. Przed rozpoczęciem testu każdemu z testerów przyporządkowano w sposób losowy 5 różnych próbek szamponów, które zostały wcześniej przelane do specjalnych opakowań, uniemożlwiających identyfikację marki produktu. Przez następne 20 dni uczestnicy badania mieli za zadanie przetestować każdą z próbek w warunkach domowych (metodologia in-Home-Use-Test), a następnie przedstawić opinie na temat jakości produktów w specjalnie przygotowanej ankiecie. W ostatnim etapie badania, każdy z probantów miał za zadanie stworzyć własny ranking testowanych przez siebie produktów.

Na podstawie wskazań uczestników badania oraz opracowanych przez nich rankingów badacze PIBJA  dokonali ostatecznego porównania jakości szamponów oraz stworzyli ich zestawienie. Każdy produkt biorący udział w badaniu został przetestowany 120 razy. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z trzynastu zmiennych takich, jak: konsystencja, łatwość rozprowadzania na włosach, pienistość, czy wydajność. Do testowanych szamponów należą:

  • Cien Szampon do Włosów 7 Ziół i Aloes
  • Cosmia Szampon do Włosów Normalnych
  • Isana Szampon 7 Ziół
  • Natei 7 Herbs
  • Naturia Pokrzywa/Zielona Herbata
  • Pro Formula Aloe Vera
  • Schauma 7 Ziół Świeźość i Objętość
  • Szampon Familijny z Czarną Rzepą i Witaminami
  • Timotei Pure z 100% Naturalnym Wyciągiem z Zielonej Herbaty
  • Ziaja Szampon do Włosów Normalnych Figowy

Wyniki badania

Na podstawie wskazań probantów zwycięzcą testu został szampon Ziaja, który z wynikiem 100% i oceną celującą został oceniony wyżej niż drugi w rankingu –  oferowany przez markę Isana (wynik 97%, ocena celująca). Ostatnie miejsce na podium przypadło szamponowi Timotei, który uzyskał rezultat 95% (ocena bardzo dobry+).

Na podstawie miejsc w rankingu oraz cen poszczególnych produktów, badacze PIBJA stworzyli również zestawienie szamponów biorąc pod uwagę stosunek ich ceny do jakości. W tej kategorii testu najlepszy wynik – 100%  uzyskał produkt marki Natei (marka własna sieci Biedronka) wyprzedzając  o 3% markę Cien (oferowaną przez sieć Lidl) oraz o nieco ponad 20% szampon Pro Formula (marka własna sieci Tesco).

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki „Badania szamponów 2018” pokazują ciekawą prawidłowość – najlepsze produkty tego typu oferowane są przez renomowane marki, takie jak Ziaja, czy Timotei, podczas gdy szampony z najlepszym stosunkiem jakości do ceny znaleźć można przede wszystkim w sieciach handlowych jako marki własne. Wyjątkiem jest tutaj produkt sieci Rossmann – szampon Isana, który potrafi nawiązać równą walkę z liderami rynku.

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Natei 100% celujący
2 Cien 97% celujący
3 Pro Formula 79% dobry

Aplikacja

  Firma Wynik Info
1 Ziaja 100% celujący
2 Isana 99% celujący
3 Timotei 97% celujący

Efekt

  Firma Wynik Info
1 Ziaja 100% celujący
2 Timotei 95% bardzo dobry +
3 Isana 94% bardzo dobry

Zbalansowana pielęgnacja

  Firma Wynik Info
1 Naturia 100% celujący
2 Ziaja 93% bardzo dobry
3 Cien 90% bardzo dobry

Rekomendacja klientów

  Firma Wynik Info
1 Timotei 100% celujący
2 Ziaja 98% celujący
3 Isana 96% celujący