Laptopy 2019

Laptopy 2019

W Polsce, podobnie jak na całym świecie, spada sprzedaż laptopów. W tym roku, zgodnie z szacunkami ekspertów osiągnie ona pułap rzędu 2,3 miliona sztuk. Laptopy z jednej strony są wypierane przez coraz to bardziej nowoczesne smartfony, a z drugiej Polacy zmieniają laptopa dopiero wówczas, gdy staje się to konieczne – po prostu stajemy się świadomymi konsumentami a nie gadżeciarzami. Rośnie jednak wartość sprzedaży – wynika to z faktu, że kupujemy droższe modele. Przeciętny laptop kupowany przez Polaków kosztuje około 2,6~2,7 tys. zł. Ale jest to wartość trochę sztuczna, gdyż zawyżają ją coraz bardziej popularne wśród Polaków ultrabooki, których ceny zaczynają się od około 3,5 tys. złotych.

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił zapytać polskich konsumentów o to, która marka laptopów oferuje ich zadaniem najlepsze komputery. Badanie zostało przeprowadzone pod patronatem medialnym portalu Onet.pl.

Metodologia

W pierwszym kroku respondentów zapytano o markę posiadanego przez nich laptopa. W ten sposób powstała lista 6-ciu najbardziej popularnych w Polsce marek laptopów:

  • Acer
  • Apple
  • Asus
  • Dell
  • HP
  • Lenovo

Następnie respondentów poproszono o ocenę posiadanego przez siebie laptopa za pomocą 20 pytań/ twierdzeń. Do każdego z pytań paneliści mieli się ustosunkować używając 10-cio stopniowej skali Likerta, na której 1 – oznaczało, że „w ogóle się nie zgadzam”, a 10 – „zgadzam się w zupełności”. Poniżej lista pytań kierowanych do respondentów:

  • Laptop szybko się uruchamia;
  • Laptop nie zawiesza się;
  • Touchpad w laptopie działa płynnie;
  • Dźwięk w laptopie jest wysokiej jakości;
  • Obraz w laptopie jest wysokiej jakości;
  • Stacja dysków działa sprawnie;
  • Laptop działa satysfakcjonująco jak na posiadane parametry;
  • Laptop bez problemu działa z innymi urządzeniami/ jest kompatybilny;
  • Laptop dobrze prezentuje się wizualnie;
  • Laptop jest łatwy do czyszczenia;
  • Laptop jest odporny na zabrudzenia;
  • Laptop jest lekki w stosunku do swoich rozmiarów;
  • Laptop jest solidnie wykonany;
  • Laptop działa bezawaryjnie;
  • Ładowarka do laptopa jest trwała;
  • Bateria w laptopie ma satysfakcjonujący czas pracy;
  • Cena laptopa jest przystępna;
  • Ta marka laptopów oferuje innowacyjne rozwiązania;
  • Ponownie kupił(a)bym laptop tej samej marki;
  • Mogę polecić te markę laptopów znajomym.

Każdemu pytaniu przypisana była waga, a ich suma składała się na 100%. Wynik uzyskany przez każdą z badanych marek to średnia ważona – suma punktów zdobytych w każdym pytaniu przemnożona przez jego wagę, wyrażoną w procentach.

Najlepsza marka laptopów w opinii polskich konsumentów

Najwyższe noty swoim laptopom przypisali posiadacze marki Apple. Laptopy Apple został najwyżej ocenione praktycznie we wszystkich wymiarach badania, z wyjątkiem akceptowalności poziomu cen ceny – tutaj konsumenci wskazali na dwie inne marki. Wynik Apple jest wyraźnie wyższy (prawie 6 punktów procentowych) od kolejnego w rankingu. Warto też zwrócić uwagę na to, że laptopy Apple zostały znacznie wyżej ocenione również w takich pytaniach, gdzie nie spodziewalibyśmy się zobaczyć istotnych różnic pomiędzy poszczególnymi markami komputerów:

  • „Laptop jest łatwy do czyszczenia” (Apple 86,4% a kolejne wyniki to: 82,5% dla HP oraz 80,2% dla Lenovo);
  • „Laptop jest odporny na zabrudzenia” (Apple 90,7% a kolejne wyniki to: 78,4 HP oraz 76,1% Lenovo);

Pytaniom tym przypisano małą wagę – ich wpływ na ostateczny wynik był niewielki. Ale nie to jest tutaj istotne. Pytania te opisują te parametry laptopów, które obiektywnie rzecz biorąc prawie na pewno nie różnicują ich lub nie robią tego w sposób tak znaczny. Innymi słowy, marki laptopów praktycznie nie różnią się ze względu na łatwość ich czyszczenia i odporność na zabrudzenia, a mimo tego posiadacze Apple przypisali im w tych kryteriach wyraźnie wyższe noty niż posiadacze innych marek. Świadczy to – zdaniem eksperta ds. customer experience dra. Krzysztof Podwójcica z Polskiego Instytutu Badań Jakości – o bardzo silnym przywiązaniu posiadaczy laptopów Apple do urządzeń z logiem jabłuszka. Potwierdzeniem tej tezy jest również najwyższy wskaźnik dla Apple`a w pytaniach o ponowny zakup (88,6% wobec 81,4% dla HP i 80,4% dla Lenovo) oraz chęć rekomendacji znajomym (aż 90% dla Apple wobec 81,9% dla Lenovo i 81% dla HP).

Drugie miejsce użytkownicy przypisali marce Lenovo. Laptopy tej firmy cieszą się wysokimi ocenami praktycznie we wszystkich kryteriach testu, szczególnie za jakość obrazu, dźwięku oraz szybkie uruchamianie i bezawaryjność. Zostały zaś najwyżej ocenione spośród wszystkich badanych marek jeśli chodzi o poziom akceptowalności cen.

Pierwszą trójkę zamyka, z wynikiem bardzo zbliżonym do Lenovo, marka HP. Laptopy produkowane przez HP zostały również wysoko ocenione przez swoich użytkowników w szeregu kryteriach badania, a konsumenci zwrócili uwagę na ich solidność wykonania oraz innowacyjność rozwiązań.

Jakość za odpowiednią cenę

Eksperci Instytutu zmierzyli również stosunek zmiennych określających jakość laptopów do opinii konsumentów o cenach poszczególnych marek. Ostatecznie jest przecież tak, że zgadzamy się na produkt o nie najwyższych (ale nadal wysokich) parametrach, który jednak jest odczuwalnie tańszy, i to właśnie ten produkt będzie miał większą użyteczność dla konsumentów niż coś świetnej jakości ale drogiego. Innymi słowy chodziło o zbadanie poziomu akceptowalności cen poszczególnych marek w zestawieniu z sumaryczną opinią o ich jakości.

Tutaj również zwyciężyła marka Apple, choć różnice są mniejsze niż przy ocenie samej jakości. Jest zatem tak, że bardzo wysoka jakość Apple – zdaniem respondentów – znajduje uzasadnienie w wyższej cenie tych laptopów. I tym samym Apple zajęło pierwsze miejsce w kryterium pt. „Stosunek jakości do ceny”. Drugie i trzecie miejsce przypadło odpowiednia dla Lenovo i HP.

……………

Ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki prezentowane są dla trzech najlepszych marek.

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Apple 100,0% 6,0 | Celujący
2 Lenovo 94,8% 5,0 | Bardzo dobry
3 HP 93,6% 5,0 | Bardzo dobry