Markety spożywcze 2018: badanie opinii konsumentów na temat hiper i supermarketów

Markety spożywcze 2018: badanie opinii konsumentów na temat hiper i supermarketów
Verkäuferin in Ausbildung lermt im Supermarkt mit der Marktleiterin

Polacy na dobre polubili zakupy w supermarketach i dyskontach spożywczych. Zakaz handlu w niedzielę prawdopodobnie niewiele wpłynie na tę sytuację, choć zmienią się zapewne zwyczaje zakupowe konsumentów. Widzimy to już w promocjach oferowanych przez poszczególne sieci, które walczą o klienta udającego się w sobotnie popołudnie do sklepu.
Który zatem market jest najwyżej oceniany przez konsumentów? Czy będzie to sieć Biedronka, mająca najwięcej sklepów (ok. 3900), które to często znajdują się w bardzo dogodnych lokalizacjach w centrach miast? A może druga pod względem liczebności placówek sieć Carrefour (ok. 800 sklepów)? W tym wypadku również część z nich (Carrefour express) nierzadko znajduje się niemalże na każdym rogu ulicy. Trzecia pod względem liczby sklepów sieć Lidl (ok. 650 punktów sprzedaży) także może pochwalić się posiadaniem bardzo dogodnych dla klientów lokalizacji. Czy zatem Polacy najlepiej oceniają te sklepy, których jest najwięcej i do których mają najbliżej (supermarkety, dyskonty spożywcze), czy może te, które mają największy asortyment produktów (hipermarkety)? Temu zagadnieniu postanowili się przyjrzeć eksperci portalu Onet.pl oraz Polskiego Instytutu Badań Jakości (PIBJA).

Metodologia

Do badania wybrano największe sieci marketów, które zostały podzielone na dwie kategorie, zgodnie z definicją używaną w statystyce publicznej przez GUS:

1. Hipermarkety (wg. GUS: „sklep o powierzchni sprzedażowej od 2500 m kw. prowadzący sprzedaż głównie w systemie samoobsługowym, oferujący szeroki asortyment artykułów żywnościowych i nieżywnościowych częstego zakupu, zwykle z parkingiem samochodowym”);
2. Supermarkety (wg. GUS: „sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m kw. do 2499 m kw. prowadzący sprzedaż głównie w systemie samoobsługowym, oferujący szeroki asortyment artykułów żywnościowych oraz artykułów nieżywnościowych częstego zakupu.”).

Konsumenci odpowiadali za pomocą elektronicznej ankiety CAWI, a każda z sieci oceniana była w następujących kategoriach:
1. Obsługa klienta
2. Warzywa i owoce
3. Mięso i wędliny
4. Ceny
5. Pozostałe kryteria

Oceny były zbierane z wykorzystaniem 10 stopniowej skali Likerta, na krańcach której były twierdzenia: „w ogóle się nie zgadzam” oraz „całkowicie się zgadzam”. Łącznie zebrano 2600 ocen poszczególnych sieci. W badaniu wzięło udział 65% kobiet i 35% mężczyzn.

Obsługa klienta

W tej części testu prosiliśmy naszych respondentów o wyrażenie opinii odnośnie tego, czy pracownicy supermarketu są uprzejmi, pomocni oraz czy obsługa przy kasach jest realizowana sprawnie. W kategorii hipermarketów obsługa klienta została najwyżej oceniona w sklepach sieci Kaufland Najwyższe noty i pierwsze miejsce w tym kryterium zebrała sieć Kaufland ze średnią oceną na poziomie 77,9% (przy maksymalnej wartości 100%). Konsumenci wysoko ocenili obsługę klienta w hipermarketach Carrefour (76,9%) oraz Tesco (75,6%), przyznając im tym samym wyróżnienie.
W kategorii supermarketów obsługa klienta została najwyżej oceniona w placówkach należących do sieci Lidl – 1 miejsce (76,8%) oraz Aldi (76,1%) i Intermarche (75,9%) – wyróżnienia.

Warzywa i owoce

Respondenci byli pytani o to, czy ich zdaniem market oferuje szeroki wybór warzyw i owoców, czy są one świeże, czy stoisko, na którym są wystawione jest uporządkowane i czy są mają one akceptowalne dla klientów ceny.
W grupie hipermarketów najwyższą pozycję zajął ponownie Kaufland (81%), a dalsze pozycje przypadły Tesco (76%) i Auchan (75,6%), które zdobywają wyróżnienie.
Pierwsza trójka oraz wyróżnienia w tej kategorii dla supermarketów przedstawia się następująco: Lidl (78,2%), Biedronka (77,3%) oraz Intermarche (75,6%).

Mięso i wędliny

Podobnie jak w przypadku warzyw, także w tym kryterium pytaliśmy klientów supermarketów o to, czy ich zdaniem market oferuje szeroki asortyment mięs i wędlin, czy produkty te są ich zdaniem świeże, czy są wysokiej jakości i czy stoisko z nimi jest uporządkowane.
Klienci hipermarketów najwyżej ocenili pod tym względem sieć Kaufland (81,1%), a wyróżnienie przypadło E.Leclerc (77,6%) oraz Tesco (76,6%).
W supermarketach klienci najwyżej ocenili i przyznali 1-sze miejsce za mięso i wędliny oferowane przez sieć Intermarche (79,9%), a wyróżnienia przypadły sklepom Lidl (76,6%) oraz Piotr i Paweł (75,9%).

Ceny

Niska cena produktów to nierzadko główny powód, dla którego markety spożywcze cieszą się tak wielkim powodzeniem. A co o cenach oraz oferowanych w marketach promocjach myślą sami klienci? Oddajmy im głos.
W przypadku hipermarketów najniższe ceny, zdaniem naszych respondentów, oferuje sieć Kaufland (80,4%) a kolejne pozycje i wyróżnienie przypadło Auchan (78,7%) oraz Tesco (76,4%).
W grupie supermarketów pierwsze miejsce ze względu na ceny sprzedawanych artykułów respondenci przyznali sieci Biedronka (79,7%), a wyróżnienia zostały przyznane sklepom Lild (77,8%) oraz Polomarket (74,6%).

Najlepiej oceniany market zdaniem polskich konsumentów

W kategorii hipermarketów pierwsze miejsce w rankingu portalu Onet.pl oraz teście PIBJA zajął supermarket Kaufland zdobywając łączną ocenę 80,3%. Sieć tę konsumenci ocenili najwyżej we wszystkich analizowanych kryteriach. Drugie miejsce zajął Auchan z wynikiem 77,4% a pierwszą trójkę zamyka Tesco z oceną końcową na poziomie 77%.
W kategorii supermarketów klienci przyznali pierwsze miejsce sklepom Lidl (77,3%), drugie Intermarche (76,8%) a pierwszą trójkę zamyka z wyróżnieniem sieć Biedronka (75,2)
A jak Waszym zdaniem funkcjonują omówione w badaniu sklepy? Jakie macie swoje własne doświadczenia? Zapraszamy do dyskusji na forum pod tekstem.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki zbiorcze dla hipermarketów

  Firma Wynik Info
1 Kaufland 80,5%
2 Auchan 77,4%
3 Tesco 77,0%
4 Carrefour 76,5%
5 E.Leclerc 76,5%

Wyniki zbiorcze dla supermarketów

  Firma Wynik Info
1 LIDL 77,3%
2 Intermarche 76,8%
3 Biedronka 75,2%
4 Piotr i Paweł 73,8%
5 Polomarket 73,6%

Hipermarkety: obsługa klienta

  Firma Wynik Info
1 Kaufland 77,9%
2 Carrefour 76,9%
3 Tesco 75,6%

Hipermarkety: mięsa i wędliny

  Firma Wynik Info
1 Kaufland 81,1%
2 E.Leclerc 77,6%
3 Tesco 76,6%

Hipermarkety: warzywa i owoce

  Firma Wynik Info
1 Kaufland 81,0%
2 Tesco 76,0%
3 Auchan 75,6%

Hipermarkety: najniższe ceny

  Firma Wynik Info
1 Kaufland 80,4%
2 Auchan 78,7%
3 Tesco 76,4%

Supermarkety: obsługa klienta

  Firma Wynik Info
1 LIDL 76,9%
2 Aldi 76,1%
3 Intermarche 75,9%

Supermarkety: mięsa i wędliny

  Firma Wynik Info
1 Intermarche 79,9%
2 LIDL 76,6%
3 Piotr i Paweł 75,9%

Supermarkety: warzywa i owoce

  Firma Wynik Info
1 LIDL 78,2%
2 Biedronka 77,3%
3 Intermarche 75,8%

Supermarkety: najniższe ceny

  Firma Wynik Info
1 Biedronka 79,7%
2 LIDL 77,8%
3 Polomarket 74,6%