Opony zimowe – test konsumencki. Ocena ogólna, stosunek jakości do ceny, trwałość

Opony zimowe - test konsumencki. Ocena ogólna, stosunek jakości do ceny, trwałość

Już przy temperaturze rzędu +5 stopni Celsjusza, opona zimowa będzie lepiej zachowywać się na drodze niż letnia.  Wynika to głównie w faktu, że mieszanka, z której jest zrobiona opona letnia staje się zbyt twarda i mało elastyczna. Po prostu opony te tracą swoje właściwości. Opony zimowe są przygotowane właśnie do niższych temperatur, stąd też np.: zbyt długie jeżdżenie na nich w okresie, gdy mamy temperatury ponad 10 Celsjusza powoduje ich szybkie zużywanie się.

Polski Instytut Badań Jakości, specjalizujący się w konsumenckich analizach jakości produktów i usług, postanowił, przy współpracy z portalem Onet.pl sprawdzić, jakiej marki opony zimowe polecają polscy konsumenci.

Do testu wybrane zostało 18 najpopularniejszych na polskim rynku marek opon zimowych, przy czym ostatecznie wystarczającą liczbę wskazań otrzymało 11 marek:

  • Barum
  • Bridgestone
  • Continental
  • Dębica
  • Dunlop
  • Fulda
  • Goodyear
  • Hankook
  • Kormoran
  • Michelin
  • Pirelli

O opinie na temat poszczególnych marek opon byli proszeni ich użytkownicy. Odpowiadali oni anonimowo na następujące pytania – twierdzenia:

  1. Opony są ciche podczas jazdy
  2. Opony zachowują elastyczność przy ujemnych temperaturach
  3. Opony zapewniają odpowiednią drogę hamowania
  4. Opony zapewniają dobra przyczepność na suchej nawierzchni
  5. Opony zapewniają dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni
  6. Opony zapewniają dobra przyczepność na oblodzonej / ośnieżonej nawierzchni
  7. Opony gwarantują stabilne prowadzenie pojazdu
  8. Opony nie zużywają się szybko (są trwałe)
  9. Opony są odporne na uszkodzenia
  10. Opony mają przystępną cenę
  11. Opony mają innowacyjne rozwiązania
  12. Ponownie kupiłbym opony tej samej marki
  13. Mogę polecić te opony moim znajomym

Pytania były pogrupowane w odpowiednie bloki, które składały się na kategorie testu. Każdemu pytaniu była przypisana waga. Respondenci odpowiadali z wykorzystanie 10-cio stopniowej skali Likerta, na której 1 oznaczało, że w ogóle się nie zgadzam, a 10 – zgadzam się w zupełności. Zsumowane odpowiedzi pomnożone przez odpowiednie wagi dały średnią ważoną dla poszczególnych kategorii badania oraz dla końcowego wyniku analizowanych marek opon zimowych.

Najlepsza marka opon zimowych to…

Konsumenci najwyżej ocenili opony Barum. Opony tej marki zdobyły wysokie noty we wszystkich kategoriach testu – m.in. ocena drogi hamowania, przyczepność na oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni, elastyczność przy niskich temperaturach – ale konsumenci najwyżej ocenili je za stabilne prowadzenie pojazdu, odporność na uszkodzenia oraz innowacyjność rozwiązań.

Drugie miejsce zajęły opony marki Michelin. Konsumenci docenili je szczególnie za zapewnianie odpowiedniej drogi hamowania. Była to również marka, którą klienci najchętniej polecali swoim znajomym.

Pierwszą trójkę zamykają opony spod znaku Dębicy. Ich użytkownicy zwrócili szczególną uwagę na stosunkową dobra drogę hamowania oraz przyczepność na mokrej nawierzchni.

Gdy liczy się cena…

Na podstawie uzyskanych wyników można również zobaczyć, co konsumenci myślą o poszczególnych markach opon, jeśli ich opinie zestawić z cenami wybieranych przez nich produktów. Innymi słowy – która marka oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny?

Tutaj na pierwsze miejsce wybija się Kormoran. Marka ta została nieźle oceniona pod względem przyczepności opon, a bezapelacyjnie wygrała ceną.

Zaraz za nią plasuje się opisana już marka Barum. Są to – zdaniem klientów – najlepsze opony zimowe w dość przystępnej (ale nie najniższej) cenie.

Pierwszą trójkę zamyka ponownie Dębica. Opony nie najtańsze, ale za to z przyzwoitymi parametrami, według opinii klientów.

Gdy chcemy oponę na lata…

Dla części klientów ważna jest trwałość opony – jej odporność na uszkodzenia oraz na zużycie. Pod względem tych kryteriów najwyżej oceniona została marka Continental. Drugie miejsce pod względem oceny trwałości zajęła marka Barum, a na podium weszły jeszcze opony spod znaku Michelin.

……………

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) to niezależny instytut badawczy, specjalizujący się w badaniach konsumenckich.  Ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey https://www.globis-survey.com/pl/wez-udzial-w-naszych-ankiety-online/

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki dla poszczególnych kategorii testu prezentujemy w ujęciu dla 3 najlepszych uczestników badania.

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Kormoran 100,0%
2 Barum 99,9%
3 Dębica 84,3%

Trwałość opon oraz odporność na uszkodzenia

  Firma Wynik Info
1 Continental 85,9%
2 Barum 85,3%
3 Michelin 84,6%