Import samochodów używanych do Polski w latach 2004 – 2019

Import samochodów używanych do Polski w latach 2004 - 2019

Polska zawsze była celem importu samochodów używanych. Przez cały okres nowego wieku import samochodów używanych znacznie przewyższał rejestracje nowych samochodów – i znów było tak w 2019 roku. Liczba importowanych samochodów używanych znajduje się ponownie na poziomie sprzed ponad 10 lat. Polski rynek samochodowy wzrasta o więcej niż liczba sprzedanych nowych samochodów. Silny udział mają samochody używane importowane, choć wzrost netto jest niższy, gdyż wyrejestrowane zostaje prawie pół miliona samochodów używanych, które opuszczają polski rynek samochodowy.

Pod względem marki, liczba rejestracji samochodów używanych różni się od rejestracji samochodów nowych: Volkswagen jest w czołówce (i znajduje się również w pierwszej trójce na rynku samochodów nowych), a za nim Opel i Audi. W pierwszej piątce znajduje się również zaliczne do marek premium BMW. Na rynku nowych samochodów Mercedes jest jednak najlepiej sprzedającą się marką klasy premium, a za nim BMW i Audi.

Po kryzysie finansowym około 2010 r. wielkość importu znacznie spadła. W 2019 r. liczby te ponownie wzrosły do wielkości importu sprzed kryzysu.

Nasze statystyki pokazują rozwój importu używanych samochodów osobowych do Polski w latach 2004 – 2019.

Źródło: Samar, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)

W 2019 r. do Polski sprowadzono około 106 tys. używanych samochodów marki Volkswagen. Opel zajął drugie miejsce, na które przypadło 93.000 sztuk. Wyniki Opla na rynku nowych samochodów nie są podobne do tego sukcesu. Na trzecim miejscu jest Audi, z prawie sześciokrotnie większym importem używanych samochodów niż nowych, a za nim Ford z ponad 80 tys. sztuk. BMW zajmuje piąte miejsce, z ponad 60.000 samochodów używanych importowanych w 2019 roku.

Niestety, wiek importowanych samochodów używanych wynosi ponad 10 lat. Oznacza to, że do Polski dociera wiele samochodów, które mają starsze silniki. W porównaniu z latami poprzednimi rok 2019 był negatywnym rekordem. Jednak również w 2017 i 2018 r. udział importowanych samochodów używanych w wieku powyżej 10 lat był bliski 54% ogółu importowanych samochodów używanych.

Nasze statystyki pokazują udział grup wiekowych importowanych używanych samochodów osobowych do Polski w kilku charakterystycznych latach.

Źródło: Samar, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)