Zakup samochodu elektrycznego staje się coraz bardziej atrakcyjny

Mobilność elektryczna jest jedną z kluczowych kwestii dla polskiego rządu. Jak dotąd, Polska jest w tyle za wieloma innymi krajami UE. Na koniec 2019 r. na polskich drogach jeździło około 4 500 pojazdów elektrycznych oraz znajdowało się około 450 publicznych stacji ładowania.
Ponadto, w Polsce zarejestrowanych jest około 3 000 samochodów hybrydowych typu Plug-In. Samochody hybrydowe Plug-In mogą być ładowane bezpośrednio, nie tylko przez silnik spalinowy samochodu.
Łączna sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wyniosła w 2019 roku około 3.000 nowych samochodów, co stanowiło około 0,5% całego rynku nowych samochodów. W porównaniu do 65 tys. nowych samochodów elektrycznych sprzedanych w Niemczech w 2019 r., polska liczba jest niska. Jednak z nieco ponad 600 nowymi rejestracjami w 2018 roku w Polsce, sprzedaż zmierza we właściwym kierunku.
Miejmy nadzieję, że dwa czynniki pomogą polskim konsumentom szybciej wprowadzać pojazdy elektryczne:
- Program dotacji polskiego rządu, przyjęty w 2019 roku. Niepożądany efekt włączenia dotacji do dochodu podlegającego opodatkowaniu został już przezwyciężony, a dotacja w wysokości do 37 000 zł przyczyni się do wzrostu sprzedaży nowych pojazdów elektrycznych.
- Szerszy zakres ofert pojazdów elektrycznych i ich lepsza (=niższa) cena.
Obecnie w Polsce dostępnych jest wiele samochodów elektrycznych, ale ich cena jest nadal wysoka. Najatrakcyjniejsze są mniejsze modele, służące jako drugi samochód. Ciekawymi modelami są między innymi:
- Skoda Citigo e iV (około 80.000 zł)
- Opel Corsa-e (około 125.000 zł)
- Nissan Leaf (około 160.000 zł)
- Renault Zoe (około 120.000 zł)
Większe samochody są droższe. Dla większości gospodarstw domowych w Polsce również mniejsze modele nie będą atrakcyjne, jeśli ceny nie spadną jeszcze bardziej. Dlatego też dotacja pomoże, a konsumenci powinni brać pod uwagę wybór pojazdu elektrycznego, jeśli jeżdżą tylko na krótszych dystansach.