Konsumencki test salami

Konsumencki test salami
Sales lady in butchery shop serving customer selling meat

Przy decyzjach zakupowych Polacy coraz częściej kierują się jakością produktów, a nie tylko ich ceną. Świadczy to o bogaceniu się naszego społeczeństwa i przyjmowaniu standardów panujących na bardziej rozwiniętych rynkach państw zachodnich. Czasami, szukających tych najlepszych produktów, staramy się zasięgnąć rady naszych znajomych – co oni polecają. Ale co w sytuacji, gdy akurat nie ma kogo się poradzić?

Polski Instytut Badań Jakości, przy współpracy z portalem Onet, przeprowadził konsumencki test wędlin, którego I część – poświęconą salami – właśnie prezentujemy. A zatem – które salami polecają Polscy konsumenci? Która marka jest ich zdaniem najlepsza? I czy salami z marketu może dorównać temu oferowanemu przez wiodące i znane zakłady mięsne?

Poprosiliśmy konsumentów o ocenę najczęściej kupowanych marek salami – tych, które cieszą się największym zaufaniem klientów, dokonujących codzienne zakupy spożywcze. Z listy prawie 20 marek salami konsumenci wybrali do oceny najbardziej popularne:

  • Balcerzak
  • Dulano (Lidl)
  • Kraina Wędlin (Biedronka)
  • Morliny
  • Pikok (Lidl)
  • Sokołów

Jak widać wśród ulubionych salami znalazły się 3 marki dostępne w marketach (przy czym produkty Krainy Wędlin występują również poza siecią Biedronka) oraz 3 występujące pod własną nazwą producenta.

Badani oceniali wybrane marki salami odpowiadając na listę pytań / twierdzeń za pomocą 10-cio stopniowej skali Likerta. Poszczególnym pytaniom były przypisane wagi, ustalone ekspercko przez nasz zespół badawczy. Dzięki obliczeniu średniej ważonej dla każdej z analizowanych marek, można było wskazać zwycięzcę testu.

Najlepsze salami zdaniem polskich konsumentów

Badani przez nas konsumenci na pierwszym miejscu wskazali salami marki Sokołów. Produkty tych zakładów mięsnych zostały wysoko ocenione praktycznie we wszystkich kategoriach badania: świeżość, smak, jakość składników, brak różnego rodzaju „chemicznych ulepszaczy” a także szeroki wybór rodzajów salami.  Klienci zwracali również uwagę na przystępną cenę oraz byli skłonni do rekomendacji tej marki swoich znajomym i przyjaciołom. Salami z Sokołowa zajęło także pierwsze miejsce w kategorii „Stosunek jakości do ceny”.

Drugie miejsce w teście zajęło salami z zakładów Balcerzak. W tym wypadku konsumenci zwracali uwagę na jakość jego składników oraz brak wspomnianych już „chemicznych ulepszaczy”. Także cena salami Balcerzaka jest dla klientów zadowalająca, a w kategorii „Stosunek jakości do ceny” zajęło ono również wysoką drugą pozycję.

Pierwszą trójkę zamyka salami z Krainy Wędlin, dostępne przeważnie w sieci sklepów Biedronka. Konsumenci podkreślali jego dobry smak oraz nie bez znaczenia była w tym wypadku jego cena. Tym samym także w kategorii „Stosunek jakości do ceny” salami to znalazło się na podium.

……………

Badania są realizowane przez testerów, mystery shopperów oraz ankieterów, którzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki w kategoriach testu pokazujemy dla 3 najlepszych firm.

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Sokołów 100,0% 1 Miejsce
2 Balcerzak 99,2% Wyróżnienie
3 Kraina Wędlin 96,2% Wyróżnienie