Konsumencki test szynki

Konsumencki test szynki

Przeciętny Polak zje do końca tego roku około 20 kilogramów wędlin. Wśród nich będzie dominować szynka choć, jak zauważają eksperci, w Polsce klient ma największy wybór wędlin spośród wszystkich krajów UE. Polskie zakłady mięsne podbijają rynki UE a produkty niektórych z nich są nawet obecne w sklepach w USA. Warto tutaj dodać, że już nie konkurujemy najtańszym produktem, a jakością którą cieszą się polskie wędliny. Należy tylko mieć nadzieję, że ostatnia afera mięsna, nie wpłynie na całą branżę, bo popsułaby trud pracy wielu uczciwych producentów.

Od jakiego czasu rynek w Polsce podbijają wędliny paczkowane – stanowią one już 1/3 sprzedaży wszystkich wędlin. Są wygodne w użyciu, mają dłuższe terminy przydatności do spożycia oraz są świetnym kanałem sprzedaży dla marek marketowych, które chcą konkurować z największymi zakładami wędliniarskimi w Polsce. To też skłoniło ekspertów z Polskiego Instytutu Badań Jakości do zmierzenia się z tematem jakości wędlin.

Poniżej prezentujmy 5-tą, ostatnią już część, konsumenckiego testu wędlin, zrealizowanego pod patronatem medialnym portalu Onet.pl. Do tej pory badaliśmy salami, kiełbasę, parówki i kabanosy. Teraz przyszedł czas na szynkę. Wyszliśmy z założenia, że najlepszymi ekspertami od wędlin będą osoby, które je na co dzień kupują. Zapytaliśmy zatem polskich konsumentów, co sądzą o poszczególnych markach szynki – tej, która najczęściej gości na ich stołach. Czy ta kupowana w markecie może dorównać tej markowej, powstającej w najbardziej znanych zakładach mięsnych w Polsce?

Metodologia

Bo badania wybraliśmy 14 marek paczkowanej szynki:

  • Balcerzak
  • Carrefour
  • Drobimex
  • Duda
  • Dulano (Lild)
  • Henryk Kania
  • Konspol
  • Kraina wędlin (Biedronka)
  • Krakus
  • Łuków
  • Morliny
  • Pikok (Lidl)
  • Polskie Wędliny (Tesco)
  • Sokołów

i poprosiliśmy konsumentów o wskazanie tych, które najczęściej kupują. W ten sposób poniższa lista zawęziła się do:

  • Balcerzak
  • Carrefour
  • Duda
  • Henryk Kania
  • Kraina Wędlin
  • Krakus
  • Morliny
  • Pikok
  • Sokołów

W kolejnym kroku konsumencki mieli ocenić markę przez nich kupowaną odpowiadając na 8 pytań/twierdzeń, z użyciem 10-sio stopniowej skali Likerta, na której 1 – oznaczało, że „w ogóle się nie zgadzam”, a 10 – „zgadzam się w zupełności”. Poniżej lista pytań kierowanych do respondentów:

  • Szynka tej marki jest zawsze świeża.
  • Szynka tej marki jest smaczna.
  • Szynka tej marki powstaje z dobrych produktów.
  • Szynka tej marki nie zawiera chemicznych ulepszaczy.
  • Szynka tej marki ma przystępną cenę.
  • Ta marka oferuje wiele rodzajów szynek.
  • Ponownie kupiłbym (kupiłabym) szynkę tej marki.
  • Szynkę tej marki mogę polecić znajomym.

Każdemu pytaniu przypisana była waga, a ich suma składała się na 100%. Wynik uzyskany przez każdą z badanych marek to średnia ważona – suma punktów zdobytych w każdym pytaniu przemnożona przez jego wagę, wyrażoną w procentach

Konsumenci wybrali najlepszą markę szynki

Badani konsumenci na pierwszym miejscu wskazali na szynki z Sokołowa. Zostały one wysoko ocenione praktycznie w każdej z ww. kategorii ale szczególnie zwrócono uwagę na świeżość, smak, dobry skład – rozumiany jako jakość użytych półproduktów jak również brak zawartości chemicznych polepszaczy smaku oraz bogatą ofertę różnych rodzajów szynek. Szynki z Sokołowa są chętnie rekomendowane przez klientów ich znajomym.

Na drugim miejscu uplasowała się szynka spod znaku Lidla – marka Pikok. Konsumenci wysoko ocenili jej świeżość. Uznali również, że ma ona najbardziej akceptowalną ceną. Szynka Pikok cechowała się wysokim stopniem przywiązania konsumentów do produktu – często deklarowali oni chęć jej ponownego zakupu oraz chętnie rekomendowali jej zakup znajomym.

Pierwszą trójkę zamyka szynka produkowana przez zakłady Henryk Kania. Konsumenci zwrócili szczególną uwagę na jej skład – ich zdaniem powstaje z najlepszych półproduktów.

Jakość za odpowiednią cenę

Eksperci Instytutu zmierzyli również stosunek zmiennych określających jakość szynki do opinii konsumentów o cenach poszczególnych szynek. Ostatecznie jest przecież tak, że możemy mieć produkt trochę gorszej jakości ale tańszy, i to właśnie ten produkt będzie miał większą użyteczność dla konsumentów niż coś świetnej jakości ale drogiego. Innymi słowy chodziło o zbadanie poziomu akceptowalności cen poszczególnych szynek w zestawieniu z sumaryczną opinią o ich jakości. I tutaj wyniki są ciekawe. Konsumenci jako najbardziej akceptowalne cenowo wskazali szynki z Lidla (Pikok), które w zestawieniu z ogólnie wysoką oceną jakości (2 miejsce w badaniu) zdobyły pierwsze miejsce w kryterium „Stosunek jakości do ceny”.

Drugie miejsce przypadło szynkom z Sokołowa. Ich wysoka jakość kompensowała poziom cen.

Pierwszą trójkę ze względu na „Stosunek jakości do ceny” zamykają szynki z Biedronki, występujące pod marką Kraina Wędlin. Pod względem szeregu zmiennych określających jakość zdobyły one noty ponadprzeciętne, co w zestawieniu z wysokim poziomem akceptowalności cen dało im trzecią pozycję w ww. kryterium.

………………………….

Badanie realizują ankieterzy zarejestrowani w naszym panelu konsumenckim. Ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki dla poszczególnych kategorii testu pokazujemy tylko dla marek, które zostały wyróżnione.

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Pikok (Lidl) 100,0% 1. Miejsce
2 Sokołów 97,6% Wyróżnienie
3 Kraina Wędlin (Biedronka) 95,7% Wyróżnienie