Sprzedawcy prądu w opinii klientów 2021
Postęp technologiczny sprawił, że bez energii elektrycznej już nie wyobrażamy sobie życia, używamy jej do wszystkiego: do pracy, nauki, w czasie gdy zajmujemy się domem i wtedy kiedy odpoczywamy. Wzrost zużycia energii elektrycznej w Polsce sprawia, iż rynek sprzedaży energii elektrycznej staje się coraz bardziej konkurencyjny.
Ze względu na specyfikę rynku energii elektrycznej sprzedaż prądu wiąże się z dodatkową usługą, jaką jest jego przesył. Gospodarstwa domowe, będące odbiorcami końcowymi energii zmuszone są zatem uiszczać opłaty zarówno za wykorzystaną energię, która jest sprzedawana na wolnym rynku, jak i za jej dystrybucję, która oparta jest na regionalnych monopolach. Pomimo liberalizacji rynku do największych sprzedawców energii elektrycznej ciągle należą firmy będące właścicielami sieci dystrybucyjnej czyli PGE, Tauron, Enea, Energa oraz Innogy.
Ze względu na rosnące zainteresowanie zmianą sprzedawcy energii, jakie w ostatnich latach wyrażają konsumenci, w Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test dostawców prądu elektrycznego.
Badanie objęło 12 z największych polskich sprzedawców energii elektrycznej: Enea, Energa, Fortum, Green S.A., Audax energia, Innogy, Lumi, Orange Energia, PGE S.A., Plus, Tauron, Vervis. Zebraliśmy prawie 6.500 opinii, z których 51 % pochodziło od kobiet. Najwięcej ankietowanych to osoby z grupy wiekowej od 31 do 40 lat.
Zapytaliśmy ankietowanych miedzy innymi, czy aktualne ceny są jasno przedstawione, a rachunki zrozumiałe, czy pracowniy są uprzemi, obsługa klienta kompetentna, czy konto online jest łatwe w obsłudze. Zbadaliśmy zadowolenie z różnorodności oferty (różne abonamenty, czas trwania umowy, zielona energia, ochrona przed podwyżkami), cen, sposobów zawarcia umowy i zapytaliśmy w jakim stopniu odbiorcy energii poleciliby danego dostawcę swoim znajomym.
Wyniki badania
Spośród sprzedawców energii biorących udział w badaniu, najlepszy wynik uzyskała firma PGE S.A., która z oceną wynoszącą 76,5% wyprzedziła firmę Tauron (wynik 76,3%) i Energa (wynik 75,9%). W pierwszej piątce rankingu znalazła się również Enea (wynik 75,5%), a także Orange Energia (wyniki 74,1%). Na ostateczny znakomity wynik firmy PGE S.A. wpływ miała głównie wysoka ocena pracowników oraz obsługi klienta, łatwe zawieranie umowy i jasno wyjaśnione jej wypowiedzenie. W kategorii cena także PGE zostało najlepiej ocenione, choć z niewielką przewagą nad drugim miejscem, które przypadło firmie Enea.
Wyniki w poszczególnych kategoriach testu
Zwycięstwo w kategorii Obsługa klienta przypadło firmie PGE, która nieznacznie wyprzedziła Tauron i Energę. Zestawienie wyników dla dwóch głównych kategorii poniżej.