Salony optyczne 2018

Salony optyczne 2018
Ophthalmology concept. Male patient under eye vision examination in eyesight ophthalmological correction clinic

Minęły już czasy, gdy ludzie musieli wstydzić się wady wzroku, bo noszone przez nich okulary były nie tylko niewygodne ile wręcz toporne i ewidentnie nie przysparzały im uroku. Dziś już wiemy, że choć każdy zapewne wolałby mieć zdrowe oczy, to okulary mogą poprawić nasz wygląd. Tym samym z produktu niejako medycznego stają się one elementem podkreślającym naszą urodę, image czy też styl mody, który preferujemy. W odpowiedzi na te trendy rynkowe powstały sieciowe salony optyczne, w których klient nie tylko dobierze sobie wysokiej jakości szkła, ale również zakupi okulary w ulubionym przez siebie kształcie oprawek. Sieciowe salony optyczne konkurują zatem o klientów w niemniejszy sposób niż robią to sklepy z ubraniami, perfumami czy też biżuterią. Polski Instytut Badań Jakości wraz z portalem Onet.pl postanowił przyjrzeć się działalności tych salonów, biorąc pod uwagę fakt, że muszą one łączyć w sobie wiele cech:

  1. Obsługę klienta, która będzie nie tylko przyjazna – jak w każdym innym sklepie – ale również merytoryczna. Dobór szkieł czy też soczewek kontaktowych wymaga posiadania odpowiednich kompetencji nawet wówczas, gdy klient przychodzi już z receptą od lekarza okulisty.
  2. Szeroki wybór nie tylko rodzajów szkieł czy soczewek, ale również oprawek. Te ostatnie zaś powinny być wygodne, ale jednocześnie modne i trafiające w gust klienta.
  3. Odpowiedni poziom cen, który będzie korespondował z szerokością asortymentu i będzie adekwatny do ogólnej oceny jakości danej marki salonów.

O zdanie – ocenę salonów – poprosiliśmy najlepszych ekspertów. A są nimi klienci, którzy wielokrotnie mają doświadczenie z wizyt w salonach różnych marek i na tej podstawie mogą udzielić bardzo szczegółowych informacji o prawie każdym aspekcie funkcjonowania salonu optycznego.

Łącznie zebraliśmy oceny od 1023 respondentów, którzy za pomocą elektronicznej ankiety CAWI (Computer Assisted Web Interwiev) ocenili 8 największych sieci salonów optycznych działających w Polsce:

  • Doktor Marchewka;
  • Inter Optyk;
  • Loox Galeria Optyki;
  • Lynx Optique;
  • Okularium;
  • Paris Optique;
  • Twoje Soczewki;
  • Vision Express.

tworząc tym samym ich ranking.

Jak klienci oceniali…obsługę klienta?

Przy obsłudze klienta główny nacisk został położony na ocenę zaangażowania pracowników salonu w dobór odpowiednich okularów oraz ich kompetencje. Nie mniej ważne było również to, czy klient miał możliwość przymierzenia szeregu różnych ramek oraz czas realizacji złożonego zamówienia. Osoby kupujące soczewki kontaktowe oceniały również to, czy dostępne były bezpłatne próbki soczewek.

Biorąc wszystkie wyżej wymienione aspekty pod uwagę, klienci najwyżej ocenili obsługę świadczoną przez sieć Vision Express, przyznając jej 1-sze miejsce w tej kategorii. Na drugim miejscu uplasowały się salony Doktor Marchewka, co upoważnia je do otrzymania wyróżnienia w analizowanej kategorii, a  pierwszą trójkę zamyka Lynx Optique, również z wyróżnieniem.

Ceny

Ceny w poszczególnych salonach, zdaniem klientów, różnią się znacznie. Tutaj zapytano się respondentów o ceny produktów – czy są ich zdaniem przystępne – oraz o ofertę promocyjną salonów – jak często się pojawia i na ile, ich zdaniem, jest ona atrakcyjna. Jeśli jesteśmy w stanie zgodzić się na rezygnację z szerokiej oferty produktów lub najlepszej obsługi klienta, wówczas możemy kierować się cenami. Tutaj na pierwsze miejsce wychodzi Doktor Marachewka, a pozycję drugą i trzecią, wraz z wyróżnieniem respondenci przypisali odpowiednio sieci Okularium oraz Paris Optique.

Jakość w odpowiedniej cenie

Dochodzimy zatem do pytania, w którym salonie jest najlepszy stosunek jakości do oferowanych cen. Ocena jakości salonu to nie tylko obsługa klienta ile również spojrzenie na wszystkie aspekty funkcjonowania salonu, w tym między innymi takie jak: szerokość oferty, sposób prezentacji produktów, innowacyjność rozwiązań, zaufanie marki. Zebrane opinie zestawiono z punktacją przyznaną w kategorii ceny. Tak powstało kryterium „stosunek jakości do ceny”, w którym to pierwsze miejsce zajęły salony Doktor Marchewka, a drugie i trzecie (wraz z wyróżnieniem) przypadło: Okularium i Vision Express.

Najlepszy salon optyczny

Biorąc zaś pod uwagę wszystkie kryteria, klienci za najlepszy salon uznali sieć Doktor Marchewka. Salony tej marki cechują się dobrą obsługą klienta (2-gie miejsce w badaniu) oraz, zdaniem badanych, najbardziej akceptowalnym poziomem cen (pierwsze miejsce w badaniu) i najbardziej atrakcyjnymi promocjami. Salony tej sieci były również najchętniej rekomendowanymi.

Drugie miejsce i wyróżnienie w całym badaniu przypadło sieci Vision Express. Salony tej marki mają najlepszą obsługę klienta, utrzymując przeciętny poziom cen. Cechują się również, zdaniem klientów, najszerszą gamą produktów.

Trzecie miejsce i wyróżnienie w badaniu przypadło sieci Okularium. Klienci docenili przede wszystkim możliwość przymierzenia różnych rodzajów oprawek do okularów oraz rozsądny czas oczekiwania na zamówienie. Także poziom oferowanych cen oraz oferty promocyjne spotkały się z przychylną opinią badanych.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Wyniki prezentowane są dla 3 najlepszych graczy.

Obsługa klienta

  Firma Wynik Info
1 Vision Express 85,4% 4,0 | Dobry
2 Doktor Marchewka 85,3% 4,0 | Dobry
3 Lynx Optique 83,1% 4,0 | Dobry

Ceny

  Firma Wynik Info
1 Doktor Marchewka 83,4% 4,0 | Dobry
2 Okularium 80,7% 4,0 | Dobry
3 Paris Optique 77,2% 4,0 | Dobry

Stosunek jakości do ceny

  Firma Wynik Info
1 Doktor Marchewka 100,0% 6,0 | Celujący
2 Okularium 94,5% 5,0 | Bardzo dobry
3 Vision Express 89,6% 5,0 | Bardzo dobry