Soki pomarańczowe 2017: badanie sensoryczne i ocena ogólna

Soki pomarańczowe 2017: badanie sensoryczne i ocena ogólna

Sok pomarańczowy jest najbardziej popularnym na świecie sokiem owocowym, cieszącym się dużym  zainteresowaniem również w Polsce. Asortyment tych produktów w sieciach handlowych jest stosunkowo szeroki. Czy jednak wszystkie soki dają ten sam poziom uczuć smakowych? W sierpniu br. niezależny Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) we współpracy z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW)  w Warszawie przeprowadził test ośmiu najczęściej kupowanych soków pomarańczowych.

Test objął następujące marki:

  • Carrefour Sok Pomarańczowy
  • Cappy Pomarańczowy
  • Dizzy Pomarańcza (Lidl)
  • Fortuna Pomarańcza
  • Hortex Pomarańcza
  • Piotr i Paweł Sok Pomarańczowy
  • Tesco Orange Juice
  • Tymbark Pomarańcza

Wszystkie testowane produkty należą do kategorii soków pomarańczowych wyprodukowanych z soku zagęszczonego. Proces produkcji tych soków dzieli się na kilka etapów. W pierwszym z nich następuje odparowanie wody, co znacząco zmniejsza objętość. Następnie, po przetransportowaniu półproduktu (zagęszczonego soku) do rozlewni woda dodawana jest w takiej samej ilości w jakiej została odparowana. Zaletą takiego procesu produkcji jest zmniejszenie kosztów transportu. W przeciwieństwie do nektarów owocowych, soki produkowane z soków zagęszczonych muszą posiadać 100% zawartości owoców i nie mogą zawierać dodatku miąższu owocowego.

Przebieg testu

W celu zapewnienia rzetelności testu, badanie soków pomarańczowych zostało podzielone na dwa etapy.  W pierwszym z nich dokonano ewaluacji sensorycznej soków w ramach metody Quantitative Descriptive Analysis (QDA, Stone et al. (1974)) , dzięki której możliwe było szczegółowe określnie 15 specyficznych atrybutów produktu takich jak: barwa, intensywność smaku pomarańczy, intensywność smaku kwaśnego, słodkiego, multiwitaminowego czy esencjonalność. Atrybuty te zostały ocenione przez wykwalifikowanych testerów (kolejność ocenianych produktów była losowa) w skali od 0 do 10 (0 – cecha niewyczuwalna, 10 – cecha bardzo intensywnie wyczuwalna). Na ich podstawie stworzono dla każdej marki soku osobny profil sensoryczny.

W drugim etapie testu, na podstawie opracowanego wcześniej profilu smakowego każdego z produktów, testerzy dokonali ogólnej oceny soków w skali 0-10 (ocena 10 była oceną najwyższą). Również ten etap testu odbył się w laboratorium sensorycznym Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.

Wyniki testu

Spośród ośmiu testowanych soków pomarańczowych najwyżej oceniono produkt marki Tesco: „Tesco Orange Juice”, który uzyskał maksymalną możliwą liczbę punktów. Produkt firmy Tesco charakteryzuje się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,1 punkty w dziesięciostopniowej skali), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 3,7 i 3,4) oraz wyczuwalną esencjonalnością (6,6). Powyższy profil smakowy został zdecydowanie najwyżej oceniony przez testerów.

Na drugim miejscu znalazł się  sok pomarańczowy firm Carrefour, tracąc do lidera 7 punktów. Profil smakowy tego produktu nieznacznie różni się od profilu zwycięzcy. Sok firmy Carrefour charakteryzuje się mniej wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), nieznacznie wyższą słodkością i nieznacznie niższą kwaskowatością (odpowiednio 3,9 i 3,2) oraz trochę niższą esencjonalnością (6,2).

Trzecie miejsce w teście przypadło sokowi firmy Fortuna, który z rezultatem 87% uzyskał, razem z produktem Carrefour, wyróżnienie w teście. Wynik ten został osiągnięty na podstawie profilu smakowego charakteryzującego się wyczuwalnym smakiem pomarańczy (6,0), delikatną, acz wyczuwalną słodkością i kwasowością (odpowiednio 4,0 i 3,9) oraz wyraźnie wyczuwalną esencjonalnością (6,4).