Zadowolenie klientów z polskich firm farmaceutycznych: która najbardziej przekonuje?

Zadowolenie klientów z polskich firm farmaceutycznych: która najbardziej przekonuje?

W Polsce działa duża liczba firm farmaceutycznych. Często są one producentami kontraktowymi, ale coraz częściej polskie firmy farmaceutyczne oferują własne produkty i tworzą własne marki na rynku. W ostatnich latach zagraniczni producenci i marki napotykają na coraz większą liczbę lokalnych polskich konkurentów.

Ważne jest, aby te polskie marki zdobyły większy udział w rynku i stały się bardziej znane wśród polskich konsumentów. PIBJA zbadała obecnie najbardziej zaufane polskie firmy farmaceutyczne oferujące leki i suplementy bez recepty. Przeanalizowano 41 polskich firm, aby poznać ich mocne i słabe strony.

Kompleksowy projekt badawczy

Zebraliśmy ponad 20.000 recenzji dotyczących polskich producentów oferujących leki dostępne bez recepty (OTC) oraz suplementy diety. Każda recenzja zawierała opinie do pięciu głównych kryteriów z zakresu doświadczenia klienta:

  1. Zachowanie zorientowane na potrzeby klienta
  2. Stosunek jakości do ceny
  3. Postrzegana jakość
  4. Innowacyjność
  5. Wiarygodność.

Skuteczność produktów nie była częścią analizy, ponieważ do przeprowadzenia dokładnego badania potrzebne są testy i badania kliniczne.

Dzięki zebraniu informacji na temat płci, wieku oraz dochodów, wyniki dają bardzo szczegółowy wgląd w rozpoznawalność i postrzeganie marki w ujęciu ogólnym oraz w bardziej szczegółowych grupach konsumenckich.

Szczegółowe rozważania wskazują krajowych liderów i ukrytych mistrzów

Ogólnie rzecz biorąc, niektóre wybrane produkty farmaceutyczne uzyskują bardzo dobre wyniki i dominują w świadomości dużej liczby grup konsumenckich. Herbapol Poznań, Herbapol Wrocław i Polpharma to polskie marki, które tworzą własną grupę, będąc powszechnie uznawanymi za liderów rynku.

Za tą grupą plasują się Hasco, Adamed i Olimp, które są bezpośrednimi rywalami pierwszej trójki, a tuż za nimi plasują się Natur Produkt Zdrovit, Biofarm, Alfofarm, Polski Lek i USP Zdrowie.

Patrząc na grupę starszych konsumentów w wieku 60 lat i więcej, ranking jest odmienny. Natur Produkt Zdrovit zajmuje trzecie miejsce, przed Polpharmą. W grupie bardzo młodych konsumentów w wieku do 20 lat USP Zdrowie zajmuje trzecie miejsce, a Biofarm czwarte. Jest to sygnał o potencjalnych zmianach w przyszłości dotyczących postrzegania polskich firm farmaceutycznych.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Zadowolenie starszych klientów

  Firma Wynik Info
1 Herbapol Poznań 84% Najwyższa satysfakcja
2 Herbapol Wrocław 83% Top 3
3 Natur Produkt Zdrovit 83% Top 3
4 Polpharma 82%

Zadowolenie młodych klientów

  Firma Wynik Info
1 Herbapol Poznań 78% Najwyższa satysfakcja
2 Herbapol Wrocław 77% Top 3
3 USP Zdrowie 75% Pretendent do czołówki
4 Biofarm 74% Pretendent do czołówki